Ministerstwo Skarbu Państwa Tradycja i nowoczesność IR - Dodatki w mediach -

Nawigacja

Jesteś tutaj

Dodatki w mediach

Tradycja i nowoczesność IR

Jak połączyć rozmaite kanały przekazywania informacji o kondycji spółki?

Filarem relacji inwestorskich (IR) jest budowanie długoterminowych relacji na linii emitent – otoczenie. Do tradycyjnych narzędzi wykorzystywanych w tym procesie można zaliczyć m.in. road shows, konferencje prasowe i wynikowe, wywiady prasowe itd.

Prowadzenie relacji inwestorskich pozwala korzystać z szerokiego wachlarza narzędzi i metod. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że współczesny IR – tak jak rzeczywistość rynku kapitałowego – jest kształtowany przez wpływ internetu i nowych technologii.

Pierwszym naturalnym skojarzeniem jest oczywiście strona www z zakładką poświęconą IR. W obecnych warunkach jest to standard, choć z jakością witryn jest różnie. W wielu przypadkach – zwłaszcza w gronie mniejszych spółek – informacje nie są aktualizowane, treści są nieuporządkowane, brakuje bieżących wskaźników finansowych itp.

Drugie podstawowe narzędzie komunikacji internetowej to korespondencja mailowa (m.in. odpowiadanie na zapytania inwestorów). Należy ją traktować poważnie , informacja zwrotna powinna być rzeczowa i, co najważniejsze, szybka. Przykładem świecą spółki zagraniczne. W 2014 r. dziennikarze „Parkietu”, podszywając się pod drobnego inwestora z Polski, wysyłali maile z zapytaniem o politykę dywidendową do takich spółek jak Google, Facebook, Amazon, Commerzbank czy Daimler. W każdym przypadku pracownicy działu IR odpowiadali nam tego samego dnia.

Trzecie narzędzie internetowe to transmisja online: konferencji prasowych, wynikowych czy walnych zgromadzeń akcjonariuszy. Niestety, z tego rozwiązania nadal korzysta stosunkowo niewiele spółek.

Połączenie tradycyjnych i nowoczesnych narzędzi IR jest sporym wyzwaniem. Przyjrzyjmy się bliżej kilku kolejnym metodom, które mogą wzbogacić przekaz emitenta. Oto one:

  • Youtube
    Ciekawym pomysłem na urozmaicenie komunikacji są filmiki wideo. W ciągu 2-3 minutowego nagrania prezes, członek zarządu czy analityk może w przystępny sposób przekazać treści, które w formie pisemnej będą mniej „nośne”. Przykład: wprowadzenie nowego produktu lub usługi okraszone krótkim komentarzem może zwiększyć liczbę inwestorów, którzy nawet przez przypadek zainteresują się spółką.
  • Newsletter
    Stanowi rozwinięcie wspomnianej wcześniej komunikacji e-mailowej. W ramach cyklicznych  newsletterów (dzienny, tygodniowy, miesięczny) można informować o ważnych wydarzeniach z życia spółki. Narzędzie jest dostosowane do wysyłania masowej korespondencji, obserwowania wyników jej skuteczności. Korzystając z tej metody, siłą rzeczy buduje długotrwałą więź spółki z inwestorem.

  • Alerty oraz powiadomienia e-mailowe lub SMS-owe
    Zbudowanie bazy odbiorców pozwala na masowe przekazywanie bieżących informacji. Narzędzie pozwala wysyłać krótkie i skondensowane alerty (mailowe lub SMS-owe) do szerokiej grupy inwestorów.

  • Portale społecznościowe
    Młode pokolenie nie potrafi funkcjonować bez portali typu Facebook, Twitter, LinkedIn czy Google +. Emitentom wypadałoby więc wykorzystać okazję i rozważyć prowadzenie własnego profilu. Okazuje się, że w dziedzinie social media sporo do nadrobienia mają nawet blue chips. Dwie spółki z WIG20 WIG20 Indeks giełdowy, którego wartość wyliczana jest na podstawie wartości portfela akcji 20 największych i najbardziej płynnych spółek z Głównego Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w ogólne nie prowadzą swoich witryn na Facebooku, a trzy zupełnie go zaniedbały  (brak wpisów oraz ogólny bałagan). Piętnaście spółek dba o profil i systematycznie dodaje na nim nowe treści.

Michał Błasiński, dziennikarz „Parkietu”  

Medatdane

Opublikowane przez: Redaktor MSP
Autor:
Ostatnia zmiana: 19.05.2016
do góry